پوست پرتقالی

پوست بزرگترین اندام بدن به حساب می‌آید که نیاز شدیدی به مراقبت دارد . روی سطح پوست، میلیون‌ها منفذ وجود دارد که بسیاری از آنها حتی با چشم انسان قابل مشاهده نیست. این منافذ،باید باز باشند تا به پوست اجازه «تنفس» دهد اما مشکلات پوستی در سنین مختلف پدیدار می‌شوند و عوامل بسیار متعددی در این زمینه تاثیر گذار هستند. پرتقالی شدن پوست صورت و دیگر قسمت‌های بدن یکی از مشکلات رایج در زمینه‌ی زیبایی محسوب می‌شود و عدم درمان پوست پرتقالی می‌تواند موجب وارد شدن آسیب‌های دائمی به پوست شود و هزینه‌های نگهداری از پوست شما را افزایش دهد. عوامل مختلفی وجود دارند که موجب پرتقالی شدن پوست می‌شوند و با رعایت برخی از موارد می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

منافذ پوست چیست؟

منافذ پوست مربوط به بازوهای موجود در پوست انسان است که متصل به یک سیستم ترشح و تنفسی بافتی هستند. این منافذ به صورت لوله‌های مستقیم با شکل قطرات کوچک، موم، چربی در ارتباط هستند و متصل به بخشی از پوست به نام فولیکول‌های مو می‌شوند. هرچه بازوی پوست بیشتر شود و چربی زیاد شود، این منافذ پوست بیشتر از قبل ، قابل مشاهده خواهند شد. برخی افراد ممکن است به دلیل عوامل مانند تغذیه نادرست ، آلودگی ، کاهش کلاژن ، وراثت و ژنتیک و یا استفاده نادرست از محصولات پوستی، مشکل جمع شدن چربی در این منافذ را داشته باشند. استفاده از محصولات پوستی مناسب ، رعایت بهداشت پوست و درمان با روش های نوین مانند استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ و … می‌تواند به جلوگیری و درمان این مشکل کمک کند.

هر نوع پوستی اعم از پوست معمولی، خشک یا چرب می‌تواند دچار منافذ باز شود اما این کاندیشن به طور معمول در پوست های چرب رخ می‌دهد زیرا فعالیت غدد سبوم در پوست های چرب به مراتب بیشتر از سایر انواع پوست است. این منافذ ممکن است از زیبایی پوست شما بکاهند به ویژه اگر با چربی، باکتری، آلودگی ها و سلول های مرده‌ی پوست پر شده باشند.

علت منافذ باز پوست و پوست پرتقالی

منافذ باز پوست به علت ترشح چربی و سلول‌های مرده که در دهانه‌ی موهای موجود در پوست گردش دارند، به وجود می‌آیند. این ترشحات چربی ، طبیعی است و در نگه‌ داشتن پوست سالم نقش دارد اما درصورت فراوانی آنها به همراه سلول‌های مرده ، منافذ باز را ایجاد می‌کنند. در برخی افراد، سطح چربی پوست بیش از حد زیاد می‌شود که تولید چربی اضافه و به تبع آن منافذ باز را بیشتر می‌کند. در افراد دیگر، ویژگی‌های ژنتیکی، عوامل محیطی، تغذیه و سایر عوامل می‌تواند باعث ایجاد منافذ باز در پوست شود.

منفذ باز پوست

آیا منافذ باز روی پوست قابل درمان هستند؟

درمان این مشکل با استفاده از محصولات شستشوی پوستی، ماسک های صورت، پوشش دهنده های صورت و روش های تمیز کردن پوست میسر است. برای حفظ پوست سالم، می توانید از روش های ساده ای مانند شستشوی منظم صورت، خرید دستگاه بخور ، استفاده از محصولات خانگی مانند پودر و ماسک خاک رس و همچنین مراجعه به پزشک پوست و استفاده از دستگاه هایی نظیر میکرونیدلینگ ، کربوکسی تراپی و … استفاده نمایید. با این حال، باید توجه داشت که در بعضی از موارد، منافذ باز پوست به دلیل عوامل ژنتیکی و ارثی نیستند و تمامی تلاش ها برای درمان آن ها ناموفق می شود.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره لیزر موهای زائد (قسمت دوم)

چطور علت منافذ باز پوست را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص علت منافذ باز پوست، ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید. اگر پوست شما چرب است، ممکن است علت این مشکل شروع به بالا رفتن چربی از غده های پوستی باشد که باعث انسداد منافذ پوستی می شود. در این مورد، شستشو و تمیز کردن منظم پوست می تواند به کاهش منافذ باز کمک کند. اگر پوست شما خشک یا حساس است، ممکن است عواملی مانند آلودگی هوا، فشار، استرس و مصرف کرم ها و محصولات نامناسب پوستی عامل منافذ باز پوست باشند. در این مورد، استفاده از محصولات نرم کننده و مرطوب کننده و جلوگیری از تماس پوست با عوامل آلوده کننده می تواند بهبود این مشکل را بهبود بخشد.ولی به طور کلی تشخیص نوع کاندیشن و درمان به عهده‌ی متخصص خواهد بود اما با دانستن علائم مختص هر مورد می‌توانید درمان های خانگی و عمومی را آغاز کنید و در صورت عدم رفع مشکل به متخصص مراجعه کنید.

منافذ باز به علت داشتن پوست چرب

پوست های چرب به دلیل افزایش تولید چربی توسط پوست، منافذ باز بیشتری ایجاد می کند. این ظاهر باعث ایجاد دانه های سیاه و سفید و همچنین جلوگیری از تنظیم سطح رطوبت پوست می شود. برخی از عواملی که باعث افزایش تولید چربی پوست می شوند، شامل عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، تماس با اشعه آفتاب، محصولات شیمیایی سخت و عوامل روانی از قبیل استرس و اضطراب می باشند. برای درمان پوست چرب و منافذ باز، رعایت تغذیه سالم، استفاده از محصولات شستشو با مواد طبیعی، استفاده از مرطوب کننده های مناسب نوع پوست و لایه بردارهای طبیعی می تواند مفید باشد. همچنین، مراجعه به پزشک برای درمان دارویی نیز می تواند در برخی موارد مفید باشد.

 

درمان منافذ باز پوست های چرب

جهت درمان منافذ باز پوست چرب، ابتدا باید به دقت روتین پوستی خود را مرور کنید و مطمئن شوید که محصولاتی که استفاده می‌کنید، دارای برچسب “غیر‌کمدون” یا “غیر‌آکنه” و حاوی سالیسیلیک اسید هستند. سپس، سه مرحله اصلی مراقبت از پوست که شامل پاکسازی ، تمیز کردن با فیس براش و مرطوب کردن هستند را رعایت کنید.

برای تمیز کردن پوست، از یک ماده شستشوی بدون صابون و محصولات ملایم استفاده کنید. قبل از استفاده از محصولاتی مثل ماسک و انواع کرم ها ، بهتر است از یک تونر استفاده کنید تا منافذ باز پوست به حالت بسته تری دربیایند و سپس از یک مرطوب کننده بافت سافت یا ژلی که شامل اسید هیالورونیک است استفاده کنید.

علاوه بر این، از محصولات ضد آفتاب‌ برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید ، استفاده کنید. از داشتن یک روش منظم پوستی پیروی کنید و همچنین نوشیدن آب کافی و رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل نیز می‌تواند به بهبود منافذ باز پوست کمک کند.

 منافذ باز پوست به علت کاهش کلاژن و الاستین

منافذ باز پوست ممکن است به علت کمبود کلاژن و الاستین در پوست شما ایجاد شود. کلاژن و الاستین دو ماده مهم در پوست شما هستند که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. کلاژن موجود در پوست، آن را به شکل صاف و بدون چین و چروک نگه می‌دارد. همچنین، الاستین آن را با انعطاف پذیری کافی تامین می‌کند. اگر این دو ماده در پوست شما کافی نباشد، منافذ باز پوست و چین و چروک ممکن است ظاهر شوند.

همچنین بخوانید:  5 روش از بهترین روش های رفع لک صورت

درمان منافذ باز پوست به علت کاهش کلاژن و الاستین

برای درمان منافذ باز پوست، می‌توانید از محصولاتی که حاوی کلاژن و الاستین هستند، استفاده کنید. همچنین، مصرف غذاهای حاوی ویتامین C و E می‌تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند. در صورتی که مشکلِ منافذ باز پوست شما شدید است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسبی مانند میکرونیدلینگ که باعث افزایش گردش خون و در نتیجه افزایش کلاژن سازی می شود را برای رسیدن به پوستی صاف و سالم انجام دهید.

عوامل کاهش کلاژن شامل:

  • سن بالای ۲۵
  • استعمال دخانیات
  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب
  • دهیدراتگی

در صورتی که علت اصلی منافذ باز و پوست پرتقالی شما، کاهش سطوح الاستین و کلاژن باشد، علائم زیر را نیز تجربه خواهید کرد :

  • پیری پوست
  • چروک
  • آسیب پذیری
  • افتادگی

 

برای درمان منافذ ایجاد شده به علت کاهش سطح الاستین و کلاژن باید از دستگاه ها و محصولات مصرفی کلاژن ساز استفاده کنید. برای مثال در دستگاه ها،‌دستگاه جوانساز و ضد چروک آر اف مدل 3H  می‌تواند به خوبی ساخت کلاژن در پوست شما را تحریک کند. مواد مصرفی مانند سرم ها و کوکتل هایی با پایه‌ی رتینول، طلا و کلاژن مفید خواهند بود. همچنین می‌توانید از محصولاتی که با هدف جوانسازی و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست ساخته شده‌اند کمک بگیرید. در این موارد عصاره‌ی درخت چای، ویتامین سی و درمان هایی مانند کربوکسی تراپی ازجمله مشهورترین جوانساز ها هستند.

منافذ باز پوست

درمان منافذ باز به علت وراثت و ژنتیک

منافذ باز یا پوست پرتقالی یک شرایط پوستی است که به دلیل ارثی بودن یا عوامل دیگر به فرد انتقال می‌یابد. در این حالت حفره‌های کوچکی که در پوست وجود دارد به صورت مستقیم به لایه شدید پوست متصل نمی‌شوند و باعث شکل گیری منافذ باز می‌شوند. این شرایط معمولاً در مناطقی از پوست که دارای بیشترین ترشحات چربی هستند، مانند صورت، گردن رخ می‌دهد. عواملی مانند عوامل ژنتیکی، هورمون‌ها و میزان ترشح چربی در پوست بر روی شدت این شرایط تاثرگذار هستند. درمان منافذ باز شامل استفاده از محصولات ضد باکتریایی، پلکسی و تمیز کننده پوست است. یکی از روش‌های دیگر درمان این شرایط، ماسک‌های عمیق تمیز کننده و خنک کننده که می‌توانید به صورت خانگی تهیه کرده و استفاده کنید، می‌باشد.

درمان منافذ باز پوست به علت فولیکول درشت مو

پوست انسان بافتی است که از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از این لایه‌ها، کپسول مو یا فولیکول مو است که هر مو درون آن رشد می‌کند. دیواره‌های فولیکول مو پوست را نگه می دارند و منافذ باز پوست را شکل می‌دهند. این منافذ باز، مسیری برای ترشحات عرق ، چربی و مواد دیگر از داخل پوست به سطح بیرونی هستند. برای همین، حفظ تمیزی این منافذ باز، بسیار مهم است و در غیر این صورت، مواد مختلف می‌توانند درون پوست جمع شده و باعث وقوع عفونت ، جوش و مشکلات دیگری شوند. اگر فولیکول مو بیش از اندازه درشت شود، منافذ باز پوست نیز بزرگ‌تر خواهند شد و این ممکن است به علت اختلالات هورمونی، استرس یا مصرف داروهای خاصی رخ دهد.

همچنین بخوانید:  در مورد جوانسازی و میکرونیدلینگ پوست چه می دانید؟

در این مورد به خصوص، از بین بردن فولیکول های مو می تواند به کاهش سایز منافذ کمک کند. امروزه معمول ترین روش برای از بین بردن فولیکول های مو، لیزر موهای زائد است.

درمان منافذ باز صورت با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های درمانی نوین برای مشکلات پوستی است. این روش برای درمان منافذ باز صورت بسیار موثر است. سوزن های ریزی که در این روش وارد پوست می شوند، کلاژن سازی را تحریک می کنند و به این ترتیب باعث کاهش منافذ باز پوستی می شوند.

روش های پیشگیری از منافذ باز و پوست پرتقالی

  • با این روش های پیشگیری، می توانید از داشتن پوستی تمیز، مرطوب، شاداب و با منافذ بسته لذت ببرید. برای پیشگیری از منافذ باز و پوست پرتقالی، می توانید روش های زیر را استفاده کنید:
  • پوست صورتتان را با آب گرم و شوینده مناسب شسته و سپس با استفاده از قالب یخ یا ماساژور پوست را به آرامی ماساژ دهید تا منافذ پوستی شما بسته شود.
  • استفاده از محصولات مناسب مرطوب کننده پوست، مانند هیالورونیک اسید ، ژل آلوئه ورا و بابونه.
  • به مراقبت از پوست صورتتان بپردازید، مانند استفاده از محصولات لایه بردار برای از بین بردن سلول های مرده، استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد ابتلا به منافذ باز، ماسک و غیره.
  • تغذیه صحیح، استراحت کافی، تمرین بدنی منظم و مرطوب کردن پوست به طور مکرر.
  • مراقب سطح الاستین و کلاژن پوست خود باشید:
  • برای جلوگیری از آسیب اشعه‌ی UV دائما برای خرید ضد آفتاب مناسب اقدام کنید. همچنین اگر سن شما بالای ۲۵ باشد، به علت کاهش طبیعی فعالیت فیبروبلاست ها، باید درمان های مبتنی بر تحریک ساخت کلاژن را در دستور کار قرار دهید.
  • مراقبت های پوست چرب را فراموش نکنید
  • کربوکسی تراپی غیر تهاجمی با ژل کربوکسی برای کاهش سایز منافذ بسیار کارآمد و مفید است

نتیجه گیری

اگر شما هم با این مشکل مواجه باشید، زمانی که برای درمان قطعی منافذ باز پوست در اینترنت جست و جو می کنید، قطعاً با مطالبی رو به رو می شوید که به رفع منافذ باز پوست در خانه و با روش های خانگی اشاره کرده اند. اما در اکثر روش های خانگی درمان منافذ باز ، تاثیرگذاری آن ها مقداری زمان می برد که از حوصله افراد خارج است. به همین دلیل بهترین راه آن است که به متخصص پوست مراجعه کنید تا با بررسی علت باز شدن منافذ پوست، راه حل مناسب را برای شما پیشنهاد کند. درمان بر اساس نوع پوستتان و مشکل می تواند به کمک دارو یا به کمک روش هایی مانند لیزر و میکرونیدلینگ انجام شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه

برای ثبت سفارش از طریق سایت و دریافت در کوتاهترین زمان، تنها کافیست این مراحل را طی کنید:

  1. انتخاب محصول مورد نظر 
  2. اضافه کردن به سبد خرید به تعداد دلخواه
  3. ثبت نهایی سبد خرید
  4. پر کردن فرم ارسال محصول
  5. انتخاب یکی از روش های پرداخت
  6. ورود به صفحه پرداخت محصول
  7. پرداخت نهایی و ثبت سفارش
ثبت سفارش

در کوتاهترین زمان محصول خود را از ما دریافت کنید.

با توجه به اینکه فروشگاه رایان مدیکا در تهران واقع شده است، برای مشتریان تهرانی به دو صورت ارسال فوری در همان روز و یا ارسال با پست و برای مشتریان سایر شهرها، ارسال با پست انجام می پذیرد.

مرسولات ارسال شده از طریق پست، حداکثر ظرف مدت چهار روز تحویل داده می شوند.

ارسال کالا

در کوتاهترین زمان محصول خود را از ما دریافت کنید.

در فروشگاه رایان مدیکا دو روش برای پرداخت و ثبت سفارش محصولات موجود است:

  1. پرداخت از طریق درگاه پرداخت : درگاه پرداخت نکست پی با اتصال سریع به درگاه بانکی در کوتاهترین زمان پرداخت محصول را انجام داده و سفارش مورد نظرتان را ثبت میکند. این درگاه کاملا امن بوده و مشکلی برای حساب شما به وجود نخواهد آمد.
  2. انتقال مبلغ و هزینه سفارش به شماره حساب مدیر فروشگاه 
پرداخت

در کوتاهترین زمان محصول خود را از ما دریافت کنید.